طراحی طلا و جواهر

ساخت وبلاگ

آموزش طراحی طلا و جواهر با رایانه ،روش جدیدی در طراحی است که در سالهای اخیر در اکثر کشورهای دنیا و حتی در ایران رواج زیادی پیدا کرده است. در این نوع از طراحی ، با استفاده از نرم افزار های ۳ بعدی ، طراحی و مدل سازی ( یا به عبارت دیگر ساخت مجازی طلا و جواهر ) انجام و سپس با استفاده از دستگاه های پرینتر ۳ بعدی ، مدل اولیه ی آن ساخته شده و بعد در پروسه ی ریخته گری،طلا و جواهر تولید خواهد شد.

اما طراحی کلاسیک و یا به عبارتی دیگر “طراحی دستی” طلا و جواهر از گذشته تا به حال به عنوان یک تخصص و هنر پایه در ساخت و تولید زیور آلات نقش اصلی داشته و دارد. برای تولید یک محصول در همه رشته ها همه چیز از یک ” طرح ” شروع می شود، از یک تجسم و خلاقیت، توسط یک فرد با ایده های متفاوت آغاز و شخص با پروراندن ایده در ذهن خلاق خود یک شیء یا محصول جدید بوجود می آورد .

طراح ابتدا طرح را بصورت دقیق و با ابعاد و اندازه ی مشخص بر روی کاغذ ترسیم و سپس به دست تولید کننده می دهد تا آن را به یک مدل فیزیکی قابل استفاده تبدیل کند. تا قبل از تولد کامپیوتر و نرم افزارهای طراحی ، پروسه ی ساخت یک مدل در بهترین حالت به این روش بوده است.

در حالت دیگر سازنده بدون استفاده از قلم و کاغذ واسکچ دستی، طرح اولیه خود را ابتدا در ذهن تصور و سپس با ابزار و وسایل دستی به ساخت ایده خود می پردازد. اما اگرشما تخصص و مهارت ترسیم ایده های خود را بر روی کاغذ ندارید و یا مهارت و تجربه ساخت یک مدل با ابزار جواهرسازی را به صورت دستی وسنتی ندارید ، می توانید با استفاده از کامپیوتر و بصورت مستقیم، طرح خود را درون نرم افزار ترسیم و طراحی کرده و سپس با استفاده از دستگاه های تولید مدل اولیه ، آن را بسازید.

مهم این نیست که شما توانایی ترسیم بر روی کاغذ یا توانایی کار با ابزار جواهر سازی و یا توانایی آموزش طراحی طلا و جواهر با رایانه را داشته باشید!

مهم این است که بتوانید تخیلات و تجسمی که از یک مدل در ذهن خود دارید را به وسیله ی یک ابزار، ارائه دهید و تبدیل به یک اثر کنید.

در نتیجه نداشتن توانایی طراحی دستی و یا ناتوانی در استفاده از ابزار آلات جواهر سازی هیچ تاثیری در یاد گیری طراحی طلا و جواهر با رایانه ندارد و در واقع پیش نیاز فراگیری این تخصص نمی باشد، روشن است که داشتن تجربه و توانایی طراحی دستی و یا جواهر سازی کمک زیادی به فراگیری طراحی با رایانه می کند.برای همین منظور ما دوره های تئوری طلا و جواهر سازی را برای علاقه مندانی که فاقد دانش و تجربه خاص در این زمینه هستند را ارائه کردیم تا آنها نیز با آمادگی ذهنی کامل در دوره های طراحی طلا و جواهر با نرم افزارهای کامپیوتری شرکت کنند.

پیش نیاز یاد گیری آموزش طراحی طلا و جواهر با رایانه  :

درواقع توانایی انجام کارهای عادی و روزمره با کامپیوتر ، مثل کار با ویندوز و اینترنت در سطح متوسط و دانستن زبان انگلیسی در سطح مقدماتی می باشد. رشته ی تحصیلی دانشگاهی شما هم اگر هیچ ارتباطی با طراحی ندارد باز هم هیچ مشکلی در یادگیری نخواهید داشت . پر واضح است که اگر تجربه ی جواهر سازی – طلا سازی ، مخراج کاری یا سنگ شناسی دارید و یا اگر رشته ی تحصیلی شما طراحی صنعتی ، طراحی مد، طراحی لباس ،هنر ، معماری ،هنر های تجسمی، نقاشی ، مجسمه سازی، صنایع دستی یا کامپیوتر باشد ، در یادگیری این حرفه بسیار راحت تر خواهید بود.

در مورد بازار کار این حرفه در ایران باید به این نکته اشاره کرد که :

کشور ایران یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان طلا و جواهر در دنیا بوده و طبق آمار جهانی در اغلب سالها جزو ۵ کشور اول دنیا است ، در نتیجه می توان گفت بیش از ۷۰ درصد تولید طلا و جواهر در کشور هنوز بصورت سنتی انجام می شود و هر روز تولید کنندگان و سازندگان سنتی میل و رغبت بیشتری برای روی آوردن به استفاده از دستگاه های جدید و پیشرفته ،بدلیل کاهش هزینه های تولید ، دارند . استفاده از ماشین آلات و دستگاه های پرینتر سه بعدی نیاز مند داشتن طراح کامپیوتری می باشد. از سوی دیگر، بالاتر رفتن سرعت پرینتر های سه بعدی نسبت به پرینتر های ۱۰ سال گذشته ، باعث شده که اگر در دهه ی گذشته به ازای هر دستگاه پرینتر سه بعدی بطور متوسط ۱ تا ۲ طراح نیاز بود، امروزه به ازای هر پرینتر ۴-۵ طراح نیاز باشد ، بهمین دلیل بازار کار این تخصص در ایران روز به روز افزایش پیدا می کند .

بازار کار این حرفه در خارج از ایران نیز بسیار پر رونق است :

 بصورتی که در اغلب کشور های اروپایی و همینطور کشور های بلوک شرق مثل چین ، تایلند ، هنگ کنگ و کره برای این تخصص موقعیت های کاری فراوانی وجود دارد، همینطور در امریکا وکانادا بدلیل رشد بسزای علم و تکنولوژی صنعت طلا و جواهر ، درخواست برای استخدام طراح طلا و جواهر بسیار زیاد می باشد. در امریکا و ایالت کالیفرنیا و همینطور در شهر نیویورک موقعیت های کاری زیادی برای طراح طلا و جواهر با رایانه می باشد.

سرمایه لازم برای شروع یاد گیری طراحی طلا و جواهر باکامپیوتر :

تنها یک سیستم کامپیوتری ( لپ تاپ و یا دسکتاپ ) است، که پس از یادگیری و پایان آموزش طراحی طلا و جواهر با رایانه برای شروع کار اگر بخواهید برای خودتان و بصورت تکی کار کنید ، می توانید فقط با همان کامپیوتر شخصی خود بصورت پروژه ای برای سازندگان و تولید کنندگان کار کنید و یا با گرفتن سفارش از مشتریان خصوصی ، بعد از طراحی مدل خود ، فایل ۳ بعدی آن را به شرکت هایی که کارشان ساخت مدل های اولیه بصورت سفارشی می باشد ، داده تا مدل اولیه ی آن را بصورت رزین ، نقره و یا طلا به شما تحویل دهند. پس برای شروع کار طراحی با کامپیوتر نیز نیاز به داشتن سرمایه نخواهید داشت.و در صورتیکه بخواهید به عنوان طراح به استخدام یک کارخانه تولیدی طلا و جواهر هم دربیایید ، در آن صورت هم سرمایه شما فقط دانش و تخصص شما است و نیاز به سرمایه مالی خاصی ندارید.

طراحی طلا و جواهر...
ما را در سایت طراحی طلا و جواهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : لینک خانه golddesign1 بازدید : 120 تاريخ : جمعه 10 فروردين 1397 ساعت: 16:24

لازمه رشد و پیشرفت صنعت طراحی طلا و جواهر داشتن نگاه تخصصی در تمامی بخش های آن است. از طراحی گرفته تا قالب سازی و تولید، همه نیازمند آموزش تخصصی و البته استفاده از تکنولوژی روز دنیا هستند. این نگاه تخصصی و البته استفاده از تکنولوژی روز دنیا هستند. این نگاه تخصصی را می توانیم در کشورهای مطرح دنیا نظیر ایتالیا، آلمان، فرانسه و همینطور آمریکا ببینیم.

در برخی از این کشورها این رشته به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی تدریس می شود و در برخی دیگر این رشته را در زیرمجموعه صنعت مد می بینیم. برخی کشورها آکادمی های تخصصی در زمینه طراحی طلا و جواهرات دارند که از آن جمله می توان به آکادمی داموس و نابای ایتالیا اشاره کرد. وجود این ام ردر کناربهره گیری از صنایع مکمل و تکنولوژی روز دنیا باعث موفقیت هر چه بیشتر برخی کشورها در این زمینه شده است.

به عنوان مثال کشور ایتالیا به عنوان مهد طراحی طلا و جواهر جهان و با وجود شهر میلان به عنوان پایتخت مد اروپا توانسته است در صنعت زیبا و جذاب طلا و جواهرات یکی از پیشتازان دنیا باشد.

طراح طلا و جواهر چه می کند؟

مراحل متعددی طی می شود تا یک محصول، تولید شده و مورد استفاده قرار گیرد. از مهمترین آنها می توان به خلق ایده و ساخت قالب اصلی اشاره کرد که پس از انجام دیگر مراحل تولید، محصول نهایی وارد بازار می شود. در گذشته ایده اولیه، توسط هنرمند صنعتگر به شیوه سنتی توسط ابزار دست روی فلز نقره یا موم، قالب سازی شده و نتیجه کار برای تولید انبوه وارد سایر مراحل می شد.

این کار نیازمند مهارت، تجربه و دقت بالا و البته صرف زمان زیادی بوده است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش کار در مرحله قالب سازی تغییر کرده و این بخش توسط نرم افزارهای مختلف روز دنیا نظیر راینو و ماتریکس انجام می شود، به این صورت که بعد از تایید ایده اولیه، طرح توسط افراد متخصص در نرم افزار به صورت سه بعدی مدل می شود و این مدل توسط دستگاه های پیشرفته با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و به عنوان قالب اصلی برای تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از نرم افزار ویژگی های منحصر به فردی دارد؛ از جمله افزایش سرعت و دقت، کاهش خطا، امکان کنترل وزن محصول، کیفیت بالای قالب و امکان ساخت قالب های پیچیده و خاص را به طراح می دهد.

این نرم افزارها کمک بسزایی در افزایش کمیت و کیفیت تولیدات این صنعت داشته اند. البته این روش نیز نیازمند تخصص و کسب تجربه بالایی است. با اینحال افراد با سرعت بیشتری نسبت به روش قبل می توانند به عنوان طراح وارد بازار کار شوند. از نگاه من طراحی و مدل سازی دو جزء جدانشدنی این حرفه است.

از داستان هم می شود ایده گرفت

دنیای طراحی طلا و جواهر دنیای گسترده ای است. اینکه چگونه یک ایده به ذهن طراح می رسد گاه آگاهانه و گاه ناخودآگاه است. در برخی موارد طراح با هدف و چارچوب فکری مشخص با الگوگیری از زمینه هایی مختلف نظیر طبیعت، حیوانات، گرایش های مذهبی، آداب و رسوم اقوام مختلف، اسطوره های تاریخی یا سبک های مختلف هنری و ... به خلق ایده می پردازد اما گاه یک اتفاق، یک کتاب، یک تابلو نقاشی یا حتی قسمتی از یک داستان می تواند جرقه ایده را در ذهن طراح بزند. البته مقوله طراحی را می توان به دو بخش عده تقسیم کرد، Design & Redesign.

در دیزاین پس از بررسی نیاز و تفکر، ایده و طرح جدید برای یک محصول خلق می شود اما در مقوله ری دیزاین روش به گونه ای دیگر است. به عنوان مثال در کار طراحی جواهرات گاه یک طرح در بازار مورد استقبال قرار می گیرد و نیاز به گسترش همان سبک با حفظ اصول اولیه وجود دارد و گاه طرح پذیرفته شده در بازار به علت بازخوردهایی از سوی مشتری نیازمند طراحی مجدد می شود.

از این رو، ما باز هم پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی های دقیق در جهت کاهش نکات منفی و تقویت نکات مثبت کار، نهایت تلاش خود را انجام می دهیم تا با ارائه بهترین محصول به جذب رضایت مشتری منتهی شود.

طراحی ها برای سنین و سلیقه های مختلف با هم متفاوت است

گاهی اوقات یک طراح جواهرات برای یک سلیقه فردی طراحی می کند و گاه برای سلیقه جمعی. زمانی که طراحی برای فردی خاص انجام می شود، کار به مراتب آسان تر است، چرا که نیاز و سلیقه او کاملا مشخص است اما در مواقعی که می خواهیم برای سلیقه جمعی کار کنیم، که بخش اعظم کار ما در این زمینه است، نکات بیشتری باید مورد توجه قرار گیرد که در نهایت مطلوبیت و مقبولیت طرح بالا برود. اولین نکته شناخت کامل بازار هدف و توجه به پارامترهای تاثیرگذار بر طراحی مانند رده سنی افراد است.

بخش اعظم مشتریان ما خانم ها هستند. قاعدتا طرحی که مورد پسند یک خانم میانسال است کاملا متفاوت خواهد بود با سلیقه یک بانوی جوان و حتی یک کودک، در نتیجه سعی ما بر آن است که با مطالعه روی سلایق و نیازهای سنین مختلف6، ویژگی های روانشناختی آن رده سنی، المان ها و طرح های جذاب آن دوره، مد روز و البته مطالعه بازار داخلی و خارجی را انجام دهیم که تمام سلایق را پوشش دهد. البته باید توجه کنیم که این سلایق قطعی و ثابت نیستند، پس این روند تحقیقاتی جزء جدانشدنی کار ماست.

چطور طراح طلا و جواهر شوم؟

در ایران هنوز رشته طراحی طلا و جواهرات به صورت یک رشته مستقل دانشگاهی ارائه نمی شود و متاسفانه عدم وجود این امر در قیاس با دیگر کشورها باعث شده نتوانیم از سیل عظیم استعداد بالقوه افراد به ویژه جوانان در این صنعت بهره بگیریم. به طور کل این هنر یکی از گرایش های رشته طراحی صنعتی است.

علاقمندان به این حرفه باید روند تحصیل خود را به گونه ای هدایت کنند تا بتوانند در زمینه طراحی طلا و جواهر مهارت های لازمه را کسب کنند اما قطعا این امر کامل نخواهد بود چرا که طراحی صنعتی در دانشگاه های ما به صورت کل تدریس می شود.

البته آموزشگاه ها و مراکز خصوصی متنوعی در زمینه های مختلف این صنعت مشغول به فعالیت هستند که در شرایط امروز ما می توانند مکمل مناسبی برای تکمیل تخصص و مهارت افراد علاقمند به این رشته شده و زمینه ساز ورود به این دنیای جذاب و بی انتها شوند.

طراحی طلا و جواهر...
ما را در سایت طراحی طلا و جواهر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : لینک خانه golddesign1 بازدید : 105 تاريخ : جمعه 10 فروردين 1397 ساعت: 16:23